P501 ferma da anni non parte

Quesiti tecnici riguardanti l'Ape anni '50, '60 e '70 (telai A, B, C, D, E, MP) / Technical questions about Ape in the fifties, sixties and seventies (A, B, C, D, E, MP chassis).
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Vespaio
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P501 ferma da anni non parte

Messaggio da Vespaio »

[Youtubecom][/Youtubecom]Ciao a tutti,

Ho provato a mettere in moto la mia P501 dopo anni che e' stata ferma.
Ho pulito il serbatoio, messo benzina nuova, batteria nuova, candela nuova, tubo benzina nuovo.

Quando provo ad accenderla, gira ma non s'accende. L'ultima volta che l'ho usata si accendeva senza problemi...

Ecco cosa ho controllato:

-Benzina
Arriva al carburatore

-Bobina misurata e mi da numeri intorno ai 30MΩ - Non so se questo e' un valore giusto o no...
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-Puntine non le ho toccate, ma ho fatto foto
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-Fusibili
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Sembrano ok? Il primo a destra manca il fusibile ma e' cosi da anni, che circuito e'?

-Carburatore
Ho tolto la parte inferiore, e non sembrava troppo sporco. Ho pulito i vari getti, di nuovo, non sembravano otturati. Ho pulito la vite del minimo e dell'aria.
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Ho fatto anche un video per farvi vedere come si comporta quando provo ad accenderla
(giro la chiave fino all'ultimo stop, tiro la frizione, e spingo il bottone di accensione)
https://youtube.com/shorts/f4brv03weE8


Aiuto S;:
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MarioNYC
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Re: P501 ferma da anni non parte

Messaggio da MarioNYC »

OK, quindi la benzina arriva al cilindro? C'è una scintilla alla candela? Hai una compressione sufficiente per far funzionare il motore? Sembra che stia girando velocemente all'inizio
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Vespaio
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Re: P501 ferma da anni non parte

Messaggio da Vespaio »

Boh non so che dirti sulla velocità! Ho messo una batteria 26R (USA) da 540CCA, ma non credo sia quello il motivo...

Non saprei come controllare la compressione/benzina al cilindro e candela. Domani se riesco provo a vedere se sulla candela c'e' una scintilla!

Grazie
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Re: P501 ferma da anni non parte

Messaggio da MarioNYC »

Prova ad avviare l'Ape, togli la candela, è bagnata di benzina? Controllare la scintilla con la candela spenta e collegata a terra al motore. Se c'è scintilla, provare ad aggiungere qualche goccia di miscela al cilindro, installare la candela buona e riprovare.
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Vespaio
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Re: P501 ferma da anni non parte

Messaggio da Vespaio »

Sono riuscito a metterla in moto, ma non tiene il minimo.
Ho provato ad accenderla sia con l'aria tirata e senza, ogni tanto parte ma solo se gli do un po di gas.

Pero mi sa e' successo qualcosa...Mentre stava in moto, ha fatto un rumore brutto, e si e' spenta. Poi quando sono riuscito a metterla di nuovo in moto fa un cigolio e si spegne ;*[

Cosa potrebbe essere?


P.s. Ho notato che a motore spento ho difficolta a inserire le marce. Sembra pure che mettendola in folle (il puntino sotto l'1) la macchina sia in marcia? Pure a motore spento, se tiro la frizione, e la spingo faccio molta difficolta.
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Re: P501 ferma da anni non parte

Messaggio da MarioNYC »

Attraverso il processo di eliminazione ora sai che il carburatore non fornisce carburante al motore. Il carburatore dovrà essere rimosso e pulito completamente, smontato e tutte le porte pulite da carburante gommato, ruggine e sporco. Dovresti trovare il kit di ricostruzione del carburatore corretto per questo motore, che dovrebbe avere guarnizioni, gomma e una nuova valvola a galleggiante.

I video di YouTube saranno una risorsa preziosa se hai bisogno di vedere come smontare e pulire correttamente il carburatore. Dovresti ricordare la posizione delle viti di regolazione sul carburatore, contare i giri necessari per avvitare la vite, annotarlo per ognuno.

Il rumore che hai sentito proviene probabilmente dalle piastre di attrito asciutte nella tua frizione. Poiché il tuo motore è rimasto fermo per un po', i dischi della frizione non sono stati lubrificati con olio e faranno questo suono orribile.

La leva del cambio e la frizione sono difficili da azionare perché i cavi potrebbero essere sporchi e devono essere puliti, lubrificati o sostituiti.
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Vespaio
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Re: P501 ferma da anni non parte

Messaggio da Vespaio »

Grazie Mario,

Ma se dentro il carburatore c’è’ benzina e l’ape si accende perché dici che non arriva carburante al motore? Dici che c’è’ ancora qualche blocco dentro il carburatore perché non resta in moto?

Per lubrificare i cavi devo toglierli completamente e sfilare la parte interna o posso farlo in qualche altro modo?

Per il rumore, non credi che sia un problema del pistone, l’ho accesa due tre volte ma si sente ancora il rumore tipo fischio.

A motore spento se provo ad inserire le marce, dovrei sentire un po’ di feedback che è entrata in marcia, oppure dovrebbe essere liscio da una marcia all’altra?
Scusa tutte queste domande ma non voglio combinare danni all’ape!
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Vespaio
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Re: P501 ferma da anni non parte

Messaggio da Vespaio »

Allora oggi ho pulito bene il carburatore. Dentro c'era di tutto.
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Ho rimontato tutto, e ho fatto due video:

1. Faccio girare un po lo starter senza candela per far entrare un po di miscela. Poi tiro l'aria e provo a farla partire. Sembra che parte, ma non riesce a stare in moto senza che gli do gas. Ho provato a giocare un po con la vite dell'aria e del minimo. Al momento sono impostati cosi:
Vite Aria 1 3/4 svitato (provato con 2 ma nada)
Vite minimo 3/4 svitato (provato con 1/2 e 1 ma nada)
https://youtu.be/aVZPjZcvsHE

2. Quest l'ho fatto poco dopo riprovando a farla partire. Si sente il rumore terribile e poi si spegne. Spero di non aver grippato il cilindro in qualche modo, o peggio :((
https://youtube.com/shorts/Bg8dNjPWesA?feature=share

Dopodiché ho tolto la candela e si presenta cosi:
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Consigli? Non riesco ad inserire nessuna marcia oltre la 1a e 2a (anche se anche queste non so se entrano bene in marcia), non mi fa girare la manopola oltre la seconda, fa difficolta a spingerla quando tiro frizione etc... Quindi potrebbe essere quello che dice MarioNYC il rumore legato alla frizione? Il rallino consumato?

grazie
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MarioNYC
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Re: P501 ferma da anni non parte

Messaggio da MarioNYC »

OK,

I see that you are also posting in the Facebook group Piaggio Ape Owners and Enthusiasts, so I can answer a little easier here in English without trying to remember some of the more technical words in Italian.

One, in the first video, I heard a piece of your air shroud touching the flywheel fan. Fix or tighten that up, or make sure it isn't bent and touching the fan.

When you disassembled and cleaned the carburetor, did you make sure that the two jets you pulled out were clean and free of blockage? Those would be the two next to the round filter in your photo. Do not use anything too harsh like a wire or file to damage the jet, although I have a set of tip cleaners (for welding) that I use when deep cleaning my jets and to ensure they are open. I don't use the filing part to any way abrade the jet and open up the metal holes, just remove the dirt.

Next, I would believe your Ape is a pre-mix automatic oiler that delivers 2-stroke oil directly to the carb where it is mixed with fuel. If you do not have that system (none of my Vespa, Ape, of Lambretta do, except for a Super I recently acquired) you will have to pre-mix the oil and gas together. It doesn't sound like a seize of your piston, but it is scary. Check that the cylinder is getting lubricated by the fuel system first.

Are you familiar enough with removing the cylinder head, and do you have a torque wrench to properly torque the nuts when putting it back together in the correct tightening order? If you are, remove the head, and check with a fingernail and your vision to see and feel if there is scoring on the cylinder walls. If none or it is minimal, it would eliminate seize damage. Clean the head of carbon before you reinstall it. Be gentle, don't scratch the metal.

I think again that the sound you may be hearing is from the clutch, but that will ease up with the plates being soaked with oil. I know on a Vespa the clutch cover can be removed easily enough and you could manually squirt the recommended oil on the plates manually without pulling the clutch. This is the sound the pressure plate button will make when it is stuck, but I am not directly familiar with the 501's setup - I could look at my manuals to check.

To oil the cables? A cable oiler (looks like a hypodermic syringe with a rubber stopper at one end, or check at a local motorcycle shop for a spray can version. When the cables are lubed correctly it is like night and day. Make sure to put a new set of cables on your shopping list for the future.

Mario
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Re: P501 ferma da anni non parte

Messaggio da Vespaio »

MarioNYC ha scritto: 31 luglio 2023, 18:15 OK,

I see that you are also posting in the Facebook group Piaggio Ape Owners and Enthusiasts, so I can answer a little easier here in English without trying to remember some of the more technical words in Italian.

One, in the first video, I heard a piece of your air shroud touching the flywheel fan. Fix or tighten that up, or make sure it isn't bent and touching the fan.

When you disassembled and cleaned the carburetor, did you make sure that the two jets you pulled out were clean and free of blockage? Those would be the two next to the round filter in your photo. Do not use anything too harsh like a wire or file to damage the jet, although I have a set of tip cleaners (for welding) that I use when deep cleaning my jets and to ensure they are open. I don't use the filing part to any way abrade the jet and open up the metal holes, just remove the dirt.

Yea I used only brake cleaner and air to clean every jet, filter and spring. Other than the emulsion tube (or what I think is sitting in front of the slide inside the carb) everything else was cleaned out.

The only problem I’m having now is there seems to be a fuel leak between the spacer and the inlet to the engine. On my ape there were two gaskets, either side of the spacer (which once cleaned looks free of cracks). On the parts manual it shows only one gasket between the carb and the spacer. So I don’t know if I’m supposed to put on there like it is now. Either way it’s leaking pretty noticeably even having disassembled it again and tightened it.

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I’m not sure this back one is right?


Next, I would believe your Ape is a pre-mix automatic oiler that delivers 2-stroke oil directly to the carb where it is mixed with fuel. If you do not have that system (none of my Vespa, Ape, of Lambretta do, except for a Super I recently acquired) you will have to pre-mix the oil and gas together. It doesn't sound like a seize of your piston, but it is scary. Check that the cylinder is getting lubricated by the fuel system first.

Are you familiar enough with removing the cylinder head, and do you have a torque wrench to properly torque the nuts when putting it back together in the correct tightening order? If you are, remove the head, and check with a fingernail and your vision to see and feel if there is scoring on the cylinder walls. If none or it is minimal, it would eliminate seize damage. Clean the head of carbon before you reinstall it. Be gentle, don't scratch the metal.

I have the tools but never removed a cylinder head so would rather avoid if possible!

I think again that the sound you may be hearing is from the clutch, but that will ease up with the plates being soaked with oil. I know on a Vespa the clutch cover can be removed easily enough and you could manually squirt the recommended oil on the plates manually without pulling the clutch. This is the sound the pressure plate button will make when it is stuck, but I am not directly familiar with the 501's setup - I could look at my manuals to check.

I pulled the distributor and the points were pretty much touching the whole time so I adjusted them to 0,45 like Ken writes in his pages. Now it doesn’t start. I tried fiddling with the timing but that didn’t help.

This was before adjusting at tdc
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I adjusted the cable to remove some slack and that seemed to help initially but the sound came back. I’m thinking I might need to pull the plate to check if the rallino is worn down

The gears don’t want to engage. I made a video to show the sound of me trying to change gears. It’s clicking and the swivel arm moves slightly but it refuses to engage. So again could be the clutch is not being engaged to allow gears to be changed!


To oil the cables? A cable oiler (looks like a hypodermic syringe with a rubber stopper at one end, or check at a local motorcycle shop for a spray can version. When the cables are lubed correctly it is like night and day. Make sure to put a new set of cables on your shopping list for the future.

Mario
Video of gear selector arm clicking when trying to get a gear while pulling the clutch lever fully
https://youtube.com/shorts/iPtQSHRelbo?feature=share
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