Ape p 501 brucia le candele

Quesiti tecnici riguardanti l'Ape anni '50, '60 e '70 (telai A, B, C, D, E, MP) / Technical questions about Ape in the fifties, sixties and seventies (A, B, C, D, E, MP chassis).
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ensign
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Ape p 501 brucia le candele

Messaggio da ensign »

Salve sono un possessore di un ape p501, da quando l'ho preso però lo affligge un problema il motocarro non riesce a fare piu di 10 partenze con una candela, mi spiego meglio l'ape funziona egregiamente ma ogni 6 o7 avviamenti sento degli scoppi e poi non riparte più se non con una candela nuova di zecca , quando smonto la candela la vedo tutta bagnata di benzina , ho fatto sostituire le puntine di accensione dal mio meccanico ma la situazione non è migliorata ki mi sa aiutare?
grazie in anticipo
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kjjohnson
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Re: Ape p 501 brucia le candele

Messaggio da kjjohnson »

Ensign: It's flooding. Undo the bottom screw of the float bowl and remove it. Check to see if you have a leak in the float - there may be gas inside the float which makes it heavy and it won't lift up and allow the float needle to shut off the supply of gasoline mixture. If the float doesn't have gas inside it then the problem will be with the carb needle. It may be worn or it may have dirt lodged at the tip which won't allow the carb needle to shut off the supply. Take a can of aerosol carb cleaner and spray it up inside the float needle chamber to clean out any dirt. You can do a test to see if the needle is shutting off the gas. Open the gas supply NO SMOKING and with a tray under the carburetor just lift up the carb float with your finger and see if the needle shuts off the supply of gas. If you still have problems, remove the pin holding the float and pull it and the carb needle from the carburetor. Then spray the cleaner up inside the needle chamber to clean out dirt. Try the test again and see if there's any improvement. The carb needle has a rubber tip that might be worn with age and not giving you a proper seal. The carb needle is also spring loaded so do a test to make sure the spring action is working. Go to my website, everything you'll need to know about a P501 you'll find there. If you get really stumped send me an email. You may wind up pulling the carburetor for a thorough cleaning but chances are the above will solve your problem. Go through the link of my motor overhaul file, it's set at the part when I'm working on the carburetor - Ken - http://www.kjjohnson.ca/piaggio/VESPACA ... entPic=107 -
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kjjohnson
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Re: Ape p 501 brucia le candele

Messaggio da kjjohnson »

What did you find? Ken
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Re: Ape p 501 brucia le candele

Messaggio da ApeOperaiando »

anche io ho un problema simile, solo che la candela mi dura un paio di mesi, non riesco a capire se sia un problema di tensioni elettriche, o come suggerisce Ken, di afflusso di benzina. ultimante ho sostituito la batteria, mettendone una più potente da 45A al posto dei 32A e il problema è migliorato, ma penso che anche se ha influito la soluzione giusta non sia questa, inoltre la spia di carica rimane accesa quando l'ape è al minimo, si spegne solo se accelero, è una cosa normale o è legato ad un difetto dell'impianto elettrico?
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kjjohnson
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Re: Ape p 501 brucia le candele

Messaggio da kjjohnson »

1- use NGK B7HS candle, set the gap properly. 2 - set the timing. 3 - make sure you have the correct fuel mixture. 4- test the slack in the fan belt, no more than 7mm allowed. Make sure the fan belt isn't worn and glazed so it slips somewhat. A new fan belt doesn't cost much, keep the old one as a spare in the Ape. 5 - up the idle a bit, if it idles too slowly the dynastarter isn't putting out enough voltage so the red light comes on. 6 - check the float and needle in the carburetor to make sure the tip of the needle isn't worn allowing gas to pass by when it should be shut off. The battery is only a storage unit, if it's replenished by the dynastarter it doesn't need to be a large battery although it helps if you have a lot of accessories, especially extra lights. 7 - if the dynastarter is old the brushes need to be checked for wear and also use a voltmeter to test the output, that will tell you what's going on in it. - Ken
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Re: Ape p 501 brucia le candele

Messaggio da ApeOperaiando »

thanks ken, I try to change the brushes of the dynastarter, are old, it's probably need to be checked for wear.

grazie ken, provo a cambiare le spazzole del dinamotore, sono vecchie, probabilmente hanno bisogno di essere controllati per usura.
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kjjohnson
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Re: Ape p 501 brucia le candele

Messaggio da kjjohnson »

How bad are the brushes, that is, how worn are they? The dynastarter might need overhauling but you can take a voltage reading before replacing the brushes and then take another voltage reading after replacing the brushes. Remember that there's bearings on the ends that probably could use a little grease if you're taking it completely apart. Most important is to use the volt meter which will tell you the output of the dynastarter. Ken
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Re: Ape p 501 brucia le candele

Messaggio da ensign »

ho cambiato il gallegiante il problema si presenta meno spesso ma nn è stato risolto , che percentuale di miscela devo fare con olio sintetico? io di solito faccio il 3,5 4 percento
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kjjohnson
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Re: Ape p 501 brucia le candele

Messaggio da kjjohnson »

2% is the correct mixture - here's a photo showing the factory decal on the gas tank filler pipe. You'll be fouling the plug with such a rich mixture. - Ken

2% è la giusta miscela - ecco una foto che mostra l'adesivo di fabbrica sul tubo di riempimento del serbatoio del gas. Sarai fouling la spina con una miscela ricca. - Ken
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Re: Ape p 501 brucia le candele

Messaggio da ensign »

Il problema c'è ancora la candela dopo pochi km il mezzo si spegne e la candela diventa nera forse la carburazione è troppo grassa ma nn sò davvero come aggiustarla il meccanico mi ha detto ke il carburatore è da cambiare qualche idea?
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kjjohnson
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Re: Ape p 501 brucia le candele

Messaggio da kjjohnson »

On the side of the carburetor are two screws. The larger one is the throttle slide control to set the idle. The smaller screw is the mixture screw. It should be turned out about 2 1/2 turns from full stop. Have you adjusted this screw? Have you taken a compression test? Ken

Sul lato del carburatore sono due viti. Il più grande è il controllo valvola gas per impostare il minimo. La vite più piccola è la vite miscela. Si è rivelato circa 2 1/2 giro di punto. È stata regolata questa vite? Hai preso una prova di compressione? Ken
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Re: Ape p 501 brucia le candele

Messaggio da ensign »

dovrei svitare la vite piu piccola quindI?
come si fà il test di compressione?
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kjjohnson
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Re: Ape p 501 brucia le candele

Messaggio da kjjohnson »

You need a compression tester but a local mechanic will have one and can do the test for you. This will tell you the status of the piston rings. As for the carburetor, the small screw is the mixture screw. Take a screwdriver and turn the screw gently inwards until it stops. You must count the revolutions so you know what the original setting was. Then unscrew it 2 1/2turns and try running the motor at that setting. By screwing inwards you enrich the mixture, by unscrewing it you make the mixture leaner. A compression test is necessary before doing any adjustments. Take a photo as I have that shows what the compression is when the motor is turned over - remove the spark plug to do this - Ken

Hai bisogno di un tester di compressione, ma un meccanico locale avrà uno e può fare il test per voi. Questo vi dirà lo stato delle fasce elastiche. Come per il carburatore, la piccola vite è la vite miscela. Prendere un cacciavite e girare la vite dolcemente verso l'interno finché non si ferma. È necessario contare i giri in modo da sapere qual è l'impostazione originale era. Poi svitare due 1/2turns e provare a eseguire il motore a tale impostazione. Avvitando verso l'interno che arricchire la miscela, svitandola a fare la miscela più magra. Un test di compressione è necessario prima di fare qualsiasi regolazione. Scattare una foto come ho fatto io che mostra ciò che la compressione è quando il motore viene ribaltato - togliere la candela per fare questo - Ken
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vespissimo
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Re: Ape p 501 brucia le candele

Messaggio da vespissimo »

io avevo lo stesso problema su una vespa faro basso del 51 dopo aver provato di tutto puntine carburazione bobine condensatori e incazzature ho fatto rimagnetizzare il volano e da allora tutto ok non porto piu via 3 4 candele
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